Påsken har været over os, og før at jeg går amok i flytterod har jeg lige tid til at udgive mine tanker omkring Fastaval 2011.
Kulissen for Fastaval i år var Silkeborg Seminarium, og jeg tror ikke at vi kan vende tilbage til Århus. Ikke nu hvor vi er blevet luksusdyr. Solen var med os, og naturen lå lige ved siden af.
Alt i alt, location var fantastisk, især da vejret var med os.
Logistik mærkede jeg ikke noget til som menig fastavalgænger, hvilket må siges ikke er en dårlig ting. God logistik skal ikke ses, men være sneaky som en ninja.
I år var det også sigende at jeg brugte det meste af min tid på at snakke med de udenlandske gæster, både briter, polakker, finner og amerikanere.
Jeg ved ikke hvorfor, men hoveddelen af min con-tid blev brugt i selskab med disse, hvilket gav en meget anderledes Fastaval.
Min kontakt med de andre almene fastaval-gængere var endnu mindre end året før.
Jeg fik spillet en del indie-stuff, heriblandt en Burning Wheel demo og et spil Dogs In the Vineyard.
I år spillede jeg kun et enkelt scenarie, det navnkundige Rorschach Redemption, og jeg må desværre sige at scenariet var noget juks. Jeg havde en okay oplevelse, men det var ustyrligt ringe.
Scenariet er grundlæggende idiotisk opbygget, med et oplæg der lover fængselsdrama, men går over i halvvejs dungeoncrawl, uden mulighed for karakterspil, da selve Akt I er et flugtforsøg der ikke ligefrem lægger op til karakterspillet, da der bør være fokus på flugten. Akt II handler om at man er fængslets vagtpersonale, og Akt III er et stk. Riot, der går over i en halv-færdig spilmekanik.
I en genre som har film som “The Shawshank Redemption” og serier som “Oz” at trække på, så imponerede det mig absolut ikke.
Og jeg tror ikke der er nogen som vil sige mig imod ved at jeg kalder dets slutning for en god, gammeldags “Deus Ex Machina”. Alt i alt, et scenarie som jeg kun fik redet ved at hygge mig med de andre spillere.
(Monica Traxl, Anders Würtz, en pige jeg ikke kendte samt en svensk jeep-former, som på trods det faktum han var med i et D&D scenarie, dog blev hængende til starten af tredje akt.)
Jeg skulle have spillet på GrindNight, men da gruppeudvælgelsessystemet efterlod mig uden et spil i den første del, så valgte jeg at sætte mig i fællesområdet og gennemlæse det scenarie jeg skulle køre om lørdagen. GrindNight er et glimrende initiativ, med jeg savnede godt nok noget mere struktur og måske en øget mulighed for at komme på hold som man egentlig gerne ville have spillet.
Jeg spilledte også “Den Mørke Side” af Anne Vinter Ratzer, og må igen sige at oplægget var bedre end scenariet. Dog skal det siges at her er det da langt bedre materiale som bliver præsenteret, og min spilgruppe var da også ganske glade for oplevelsen, men hvis historien kan koges ned til “crash on planet – meet wierd-ass Jedi with plan – get killed by Vader”, så vil jeg mene at scenariet mangler lidt ekstra.
Der var desværre ikke nok dilemmaer og konflikter i scenariet til at gør det til et centralt tema, og karakterene kunne sagtens have brugt fire-fem ekstra problemstillinger og indbyggede konflikter. Jeg selv og en af mine venner fik konstateret at
Jeg tror måske at jeg forventede lidt flere deltaljer om selve Faldet ud af et scenarie der kaldte sig “Den Mørke Side”, i stedet for at Faldet bare blev skøjtet let og elefant hen over.
Faldet og den fristelse der er i at bruge ondskaben i Star Wars er langt mere interessant, i hvert fald i mit perspektiv.
Hvis ikke at det havde været i Star Wars settingen så ville dette scenaries plot være faldet til jorden med et brag.
Men kort sagt, så havde jeg en awesome spillergruppe, der klarede at få det bedste ud af materialet der blev fremlagt.
Og så er der sikkert nogen der siger: “Hvis du er utilfreds, lav noget bedre selv.”
Watch this space…
Otto-ræset blev afholdt igen-igen, og jeg må indrømme, det er jeg efterhånden ikke meget for. Mere om den del senere.
Prisuddelingen var fin, men havde pladsproblemer. Måske et koncerttelt næste år? Og de internationale gæster var sgu sat for meget af.
Claus klarede sin tjans som konferencier godt, og på vanelig rockstar vis.
Til slut vil jeg sige tak for i år, tak for sol, varme og gode oplevelser.